Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den gode overgang fra børnehave til skole

FORORD

 I Vejle kommune arbejder vi målrettet med den gode overgang fra daginstitution til skole. Det betyder, at praksis for den gode overgang beskrives i en samarbejdsaftale, som afspejler de behov, der måtte være lokalt. Samarbejdsaftalen skal bidrage til at styrke barnets overgang og skabe et fælles sprog 

Læs mere om den gode overgang fra børnehave til skole

 

SAMARBEJDSAFTALEN

Samarbejdsaftalen bygger på tre perspektiver, som tænkes ind i arbejdet med overgange med udgangspunkt i barnets perspektiv. Samarbejdsaftalen evalueres og fornyes hvert år og ligger tilgængelig på daginstitutionernes og skolens hjemmesider. 

 

Barnets perspektiv – I børnehøjde

Barnets stemme skal bringes i spil ved overgangen til det nye 

Barnet føler sig tryg i overgangen 

Barnet inddrages, støttes og oplever at være parat og kunne begå sig i skole

Barnet oplever nærværende voksne, der lytter til og taler med barnet og sikrer barnets deltagelse i fællesskabet 

 

Hvert år afvikles der et overgangsforløb fra april, hvor førskolebørnene mødes hver onsdag. De første gange på en legeplads/et område i Brejning og de sidste 8 onsdage mødes de på skolen. Overgangsforløbet planlægges af repræsentanter fra skolen og daginstitutionerne, og der tages bl.a. udgangspunkt i Vejle kommunes fælles tema. 

Vi prioriterer, at børnene oplever tryghed i overgangen, derfor følges barnet med kendte voksne fra egen børnehave, som er nærværende sammen med børnene i de nye rammer. Vi har fokus på, at barnet får relationer til kommende skolekammerater fra andre institutioner. Samt at de møder deres kommende lærere og pædagoger i SFO (og indskolingens ledelse.)

Dagsprogrammet/Strukturen på overgangsdagene planlægges med fokus på genkendelighed, hvor det især handler om, at børnene lærer skolens rammer og regler at kende, såsom stilletegn, frikvarter, skolens fysiske område.

Børnene får besøg i deres institution af en af deres kommende lærere inden sommerferien. I oktober får de besøg af en af deres tidligere pædagoger fra institutionen. Der laves individuelle aftaler.

 

De professionelles perspektiv – vi står på tæer                                        

De professionelle kender hinandens pædagogiske praksis. 

De professionelle i børnehaver og skoler arbejder på systematiske måder, som giver barnet en oplevelse af genkendelighed 

Læring og læringsmiljøer tilrettelægges, så de både tilgodeser og udfordrer det enkelte barn 

I løbet af året ligger der kvartalsvise samarbejdsmøder mellem skolen og institutionerne, hvor der arbejdes målrettet med samarbejdsaftalen og den gode overgang. Nogle på ledelsesniveau, andre hvor medarbejderne deltager. Møderne afholdes på skift hos hinanden, således vi kender hinandens fysiske omgivelser.    

 

Fokus på møderne er:

større og tidligere kendskab til børnegruppen 

planlægning og evaluering af overgangsforløbet sammen med medarbejderne

evaluering af samarbejdsaftalen             

I juni besøger en af de kommende klasselærere børnene i daginstitutionen. I oktober besøger en pædagog fra hver institution børnene, som er begyndt i skole. Således skabes der et styrket samarbejde, hvor der bl.a. er mulighed for at få et bedre kendskab til barnets ressourcer i både tidligere og nye rammer og at genbesøge nogle af de opmærksomhedspunkter, der kan have været omkring et barn. Det skaber en god afslutning med en sløjfe omkring overgangen fra daginstitution til skolen for børnene.  

Vi er opmærksomme på, at børn der ikke er en del af samarbejdsaftalen omkring Fælleshåbsskolen sikres en god overgang. Derfor er Skolen er opmærksomme på evt. børn fra andre institutioner udenfor skoledistriktet/samarbejdsaftalen. Mens institutionerne er opmærksomme på at hjælpe forældrene til at skabe kontakt og dialog med deres distriktsskole, således de har mulighed for at deltage i et evt. overgangsforløb og skabe en god overgang for deres barn.

Vi skaber en systematisk god overgang fra daginstitution til skole, ved at bruge dialogværktøjet fra Hjernen & Hjertet. Dialogprofilen og overgangsbeskrivelsen udfyldes af pædagoger og forældrene, og bruges til samtalen i institutionen inden skolestart, samt efter skolestarten. For skolerne er det vigtigt, at institutionerne og forældrene udfylder overgangsbeskrivelsen. Herved bringes den store viden, daginstitutionerne og forældrene har om børnene videre til skolen. Det giver skolen den bedste mulighed for at støtte og hjælpe barnet fra første skoledag, således barnet får den bedste skolestart. 

 

Forældrenes perspektiv

Forældre inddrages så tidligt som muligt i barnets overgang 

Forældre betragtes som sparringspartnere og medvirker til at skabe sammenhæng i overgangen 

Forældre inddrages aktivt og ligeværdigt som medspillere om deres barns læring og udvikling både socialt og fagligt 

I efteråret inviteres forældrene til informationsmøde omkring skoleparathed i institutionen, hvor skolen inviteres med.

I foråret inviteres forældrene til skoleparathedssamtale med udgangspunkt i dialogprofilen og overgangsbeskrivelsen, som både institution og forældre udfylder. Herved får de muligheden for at beskrive deres barn, så vigtig viden og deres perspektiv deles med skolen.

Hvis der er bekymringer omkring et barns skoleparathed eller trivsel og udvikling i forbindelse med skolestart inddrages både forældre og skole på et tidligt tidspunkt. Der afholdes bl.a. trepartsmøder med daginstitution og skole inden skolestarten, således det gode samarbejde omkring barnet allerede på et tidspunkt har gode vilkår.  

Anmodning om skoleudsættelse eller tidligere skolestart skal ske senest i december. 

Skolen inviterer forældrene til åbent hus og forældremøder på skolen. Forældrene modtager et digitalt brev, når de skal skrive deres barn op i november/december.

I forbindelse med overgangsforløbet får forældrene en fælles folder, som beskriver forløbet med bl.a. datoer, men også hvad der er fokus på.

 

HVEM ER EN DEL AF SAMARBEJDET

Børnehuset Blæksprutten, Oasen, Kong Gauers Gård og Fælleshåbsskolen.


 

Dokumenter