Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Faglig og social trivsel

På Fælleshåbsskolen er vi certificeret i science og talent.

Alle børn har et potentiale, der skal udvikles optimalt og mest muligt. Det gælder alle, også de særligt talentfulde børn og unge. Det er derfor meget vigtigt, at vi har øje for talentet i alle børn; men vi skal også tilbyde de særligt talentfulde børn et motiverende og udviklende læringsmiljø. 

Vi har på Fælleshåbsskolen skabt et uformelt læringsmiljø - et lokale kaldet ‘TalentSporet’

Det er fra dette lokale, talentkulturen blomstrer ud i Fælleshåbsskolen. Her vil talenterne blive medskabere af en læringskultur, hvor der er status i at være dygtig. Her skal skabes rum og tid til egen fordybelse og læring.

Vi har to uddannede talentvejledere som varetager aktiviteterne i talentsporet og vejleder personalet på skolen i forhold til de talentfulde elever.

 

FabLab

De krøllede hjerners laboratorium.

Vi leger, prøver, fejler og nytænker i skolens helt eget FabLab. 

Robotter, 3Dprintere lasercutter, vinylskærer og dippedutter er i sving, når eleverne arbejder med teknologiforståelse og designprocesser. 

Vi inddrager vores FabLab i HDS undervisningen, projektopgaver, Eddison, Naturfagsmaraton og den daglige undervisning. Kompetencer i at retænke og videreudvikle allerede gode ideer, opdyrkes og kultiveres i vore Fablab. 

På skolen har vi 3 uddannede "FabLab Pionere" og 2 mere er på uddannelse. Pionererne planlægger og understøtter sammen med klassens lærer forskellige klassetrin i særligt udvalgte projekter.

 

Fokus på ordblindhed

På Fælleshåbsskolen er ordblindhed alles ansvar. Målet er, at alle er klædt på til at understøtte det ordblinde barn. Fra skolestart er der fokus på alle elevers læse- og skriveudvikling og denne følges gennem hele skoleforløbet.

Hvis der er velbegrundet mistanke om ordblindhed, kan der testes for ordblindhed af skolens læsevejledere - tidligst fra foråret 3. klasse.Den ordblinde elev understøttes professionelt i den daglige undervisning - gennem hele skolegangen. Indsatsen omkring den enkelte tilrettelægges i samarbejde mellem eleven, forældre, elevens lærere og skolens PLC

 

Mellemform på Fælleshåbsskolen.

Mellemform er et af de bærende elementer i Fælleshåbsskolens støtteapparat.

Mellemform er til fordel for langt de fleste elever på skolen, da støtte til skolens elever altid vil være med fokus på øgede deltagelsesmuligheder i de forskellige børnefællesskaber der er på skolen.

Når en elev eller en gruppe af elever tildeles fokus eller timer på/med Mellemform vil der forud ligge en fælles vurdering fra team, forældre, ledelse, elev og evt eksterne samarbejdspartnere (TCBU, BUPA eller SFR) om denne del af skolens støtteapparat skal igangsættes.

I vurderingsprocessen vil det også blive drøftet hvilken variant af Mellemform den enkelte elev og elevens tilknytning til fællesskabet vil have størst gavn af.

Mellemform har mange varianter. Mellemform kan være støtte i klassen med fokus på deltagelsesmuligheder ved hjælp af eksempelvis co-teaching eller mindre grupper. Mellemform kan være forløb i klasserne omkring eksempelvis undervisningsparathed, selvkontrol, fællesskaber eller lignende. Mellemform kan også være fast undervisning i perioder på et mindre hold i dele af eller i hele skemaet.

 

Plus-klasserne – et specialundervisningstilbud på Fælleshåbsskolen

Vi tror på, at alle børn og unge kan lære, gør det bedste, de kan, og deltager i læringsfællesskaber, når de kan. Derfor koncentrerer vi os om dit barns ressourcer.

Vi fokuserer på, hvordan dit barn kan komme til at opleve et fællesskab, deltage aktivt i undervisningen og lære mest muligt. Når dit barn går i vores specialtilbud, tager vi udgangspunkt i dit barns behov i rammerne af fællesskabet.

Vores lærere og pædagoger bruger hver dag deres kompetencer, viden og erfaring, så vi kan give dit barn den bedste skolegang. Det er vigtigt for os, at både du og dit barn bliver inddraget i vores mål og planer, så vi kan have et godt samarbejde. Derfor holder vi jævnligt møder og har en løbende dialog om dit barn. 

Et specialtilbud, som det dit barn er visiteret til, er som udgangspunkt midlertidigt. Derfor arbejder vi på, at dit barn kommer tilbage til et almentilbud. Mindst én gang om året tages der stilling til, om han/hun skal fortsætte i specialtilbuddet.