Formål
Formålet med dette princip er at skabe en ramme på Fælleshåbsskolen, hvor brugen af digitale devices[1] understøtter læring, trivsel og digital dannelse[2] hos eleverne i løbet af skoledagen og i skolens fritidstilbud.
Mål
- Fælleshåbsskolen arbejder for at blive en digital ansvarlig skole, hvorfor skolens personale administrerer brugen af digitale platforme og devices.
- Brugen af digitale devices beror på et bevidst valg og anvendes, når det er relevant som et didaktisk værktøj.
- Eleverne oplever en varieret skoledag, hvor der er balance mellem analog og digital undervisning.
- Eleverne lærer og oplever værdien af fysisk, socialt samvær med hinanden.
Skolens ansvar
- Skolen udarbejder på baggrund af nærværende princip retningslinjer for brug af mobiltelefoner og andre digitale devices. Retningslinjerne vedligeholdes løbende og gennemgås med eleverne i starten af hvert skoleår. Princippet og retningslinjerne kommunikeres ligeledes til forældrene.
- De enkelte årgangs- og/eller faseteams diskuterer og definerer ’God brug af skærm’ – gerne i samarbejde med eleverne – for at opnå en gensidig forståelse af, hvad der betragtes som en hensigtsmæssig brug af mobiltelefoner og øvrige digitale devices på skolen.
Forældrenes ansvar
- Skolebestyrelsen opfordrer til, at forældrene bakker op om skolens princip og retningslinjer for brug af mobiltelefoner og andre digitale devices og taler med deres børn om indholdet.
- Skolebestyrelsen opfordrer til, at forældrene tager medansvar for børnenes digitale dannelse og engagerer sig i, hvad børnene oplever på internettet og sociale medier i fritiden.
- Skolebestyrelsen opfordrer til, at forældrerådene i de respektive klasser danner ramme om udveksling af erfaringer og tager initiativ til udarbejdelse af fælles ”klasse-guidelines” for børnenes digitale vaner.
[1] Telefoner, tablets, smart watches, smartboards, fjernsyn mv.
[2] Digital dannelse handler om at være digital på en god og konstruktiv måde. Det handler om at være dannet, også i den digitale verden, hvor spillereglerne kan være svære at gennemskue, og hvor vi er sociale på helt nye måder.
Kilde: Center for Digital Dannelse.