Afholdelse af fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik m.v.

Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden

Formål

Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden skal bidrage til skoledagens variation, understøtte elevernes faglige, personlige og sociale udvikling og styrke sammenhængskraften på skolen.

Skolens ansvar

• Skolen tilstræber, at mærkedage og højtider markeres og fejres i fællesskab.
  • Skolen tilstræber at tilbyde fællesarrangementer med aktiviteter og forestillinger til alle klassetrin.
  • Skolen tilstræber af afholde f.eks. morgensamling som et ugentligt samlingspunkt for skolen.

Ekskursioner og lejrskoler

Lejrskolerne og skolerejsernes antal og omfang er til enhver tid afhængig af den samlede ressourcemængde.

Formål

Ekskursioner og lejrskoler skal bidrage til skoledagens variation, understøtte elevernes faglige, personlige og sociale udvikling, styrke sammenhængskraften på skolen og mellem skolen og samfundet.

Mål

• På 6. klassetrin gennemføres en overnatningstur på op til 2 nætters overnatning, der placeres om efteråret i 6. kl. Det tilstræbes, at hele årgangen kommer afsted samlet.
  • På 7. klassetrin gennemføres en overnatningstur i starten af skoleåret til en destination i nærområdet.

Overnatningen er en obligatorisk del af undervisningen for alle elever på årgangen.

• På 8. klassetrin gennemføres en skolerejse, der som udgangspunkt har en varighed svarende til 5 skoledage.

Skolerejsen gennemføres for hele 8. årgang samlet til en fælles destination. Destinationen for skolerejsen afgøres af skolens ledelse i samarbejde med årgangens personale og tager økonomisk udgangspunkt i det valgte forældrebidrag.

Omfang, destination og beløbsramme

• Skolerejsen i 8. klasse har som udgangspunkt et omfang svarende til 5 skoledage.
  • Skolerejsens forældrebetalte beløbsramme skal ligge på max. 2.500 kr.
  • Beløbet dækker rejse, ophold, transport, de primære aktiviteter og 3 måltider pr. dag på turen (afhængig af valgt destination).

Planlægning, procedure og godkendelse

• Planlægningen af skolerejsen i 8. klasse påbegyndes i forbindelse med et fælles forældremøde i 7. klasse.
  • Orientering om eventuelt supplerende og forældrestyrede aktiviteter til indsamling af bidrag, der kan give mulighed for flere aktiviteter på turen, skal være klasselærerne på årgangen i hænde senest 1. juni i 7. klasse.
  • Disse bidrag har ingen indflydelse på valg af destination, men kan – i nævnte rækkefølge – bidrage til
  1. at udvide aktivitetsudbuddet på turen og /eller ændre transportform til og fra destinationen.
  2. bedre forplejning.
  • En eventuel opsparingsordning på en årgang administreres af forældrene fra årgangen.
  • Senest 1. januar i 7. klasse godkender skolens ledelse, efter skriftligt fremlagt udkast og grundbudget, det økonomiske grundlag og samlede timeforbrug for rejsen.
  • Skolelederen kan ved ekstraordinære omstændigheder vælge at aflyse turen senest tre måneder før turens gennemførelse.

Skolens ansvar

• Skolen tilstræber, at elever og forældre er informerede om planlagte ekskursioner i god tid – både i forhold til praktiske omstændigheder og læringsmål.
  • Skolen tilstræber, at niveauet for elevernes lommepenge på ekskursioner og lejrskoler kommer på dagsordenen for et forældremøde.
  • Skolen tilstræber, at alle klasser er på lejrskole mindst en gang i løbet af skoletiden.
  • Skolen tilstræber at inddrage forældrene i planlægning af og evt. deltagelse i ekskursioner og lejrskoler, når det er relevant.
  • Skolen tilstræber, at klassens primære personale deltager i lejrskolerne.
  • Skolen tilstræber, at der deltager voksne af hvert køn i lejrskolerne.

Forældrenes ansvar

• Alle klasser kan oprette klassekasser, hvortil forældre og elever kan indsamle midler til formål, der går ud over, hvad der normalt kan finansieres af skolens budget. Indsamlede penge går til alle klassens elever.

Praktik og brobygning

Formål

Praktik og brobygning skal i videst muligt omfang gøre eleverne klar til ungdomsuddannelse.

Skolens ansvar

• Skolen tilstræber, at alle elever har mulighed for at komme i praktik i 8. og 9. klasse.
  • Skolen tilstræber, at der opsættes individuelle mål for alle praktik- og brobygningsforløb.
  • Skolen tilstræber at støtte eleverne og inddrage forældrene i at finde og vælge relevante praktiksteder og brobygningsforløb.

Forældrenes ansvar

• Forældrene bakker op om elevernes deltagelse i praktik og brobygning.
  • Forældrene tilstræber at hjælpe hinanden med at finde praktiksteder til eleverne.

Tilbage til oversigt