Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Meddelelsesbog

Mål

At understøtte udviklingen af skolens samlede praksis for evaluering og opfølgning med et værktøj, der fremmer dialogen mellem elev, forældre og skole om elevens faglige og alsidige udvikling.
Meddelelsesbogen skal – modsat elevplanen – have ét fokuseret formål, nemlig at understøtte og kvalificere dialogen mellem elev, forældre og skole om den enkelte elevs faglige og alsidige udvikling, så der er et fælles sigte for elevens læring og trivsel.

Anvendelse

  • På Fælleshåbsskolen er meddelelsesbogen integreret i MinUddannelse.
  • Meddelelsesbogen indgår i den samlede kommunikation mellem skole og hjem og er løbende tilgængelig.

Indhold

  • Meddelelsesbogen skal indeholde få, aktuelle fokuspunkter om elevens alsidige og faglige udvikling.
    • For børnehaveklassen skal kompetenceområderne sprog og matematisk opmærksomhed indgå.
    • For 1. til 9. klasse skal fagene dansk og matematik indgå.
    • For elever i 7. til 9. klasse skal meddelelsesbogen indeholde overvejelser om elevernes uddannelse efter folkeskolen og eventuelle særlige målrettede skole- og vejledningsindsatser, der måtte være igangsat i forbindelse med optagelse på en ungdomsuddannelse. 
  • Indsatser anført i meddelelsesbogen skal være praksisnære og konkrete.
    Indsatserne identificeres af det pædagogiske personale, som løbende og i fællesskab udvælger og drøfter med elever og forældre, hvad der er mest centralt at fokusere på i elevens udvikling. 
  • For elever i udfordringer i skolen skal meddelelsesbogen desuden have indhold, der vedrører indsatser og opfølgning, som skolen har iværksat for at understøtte elevens behov og udvikling.
    Dette gøres ved at uploade tiltag fra handleplaner i meddelelsesbogen.
    Elever i udfordringer i skolen dækker fx over elever i faglige vanskeligheder, adfærdsmæssige udfordringer, mistrivsel samt udfordringer grundet høj begavelse mv. Det gælder, uanset om eleven er tilknyttet almen- eller specialområdet.
  • Det tilstræbes, at anvendelsen af den udvidede meddelelsesbog kun forgår efter en indledende personlig dialog mellem læreren, forældre og/eller elev.

 

Tilbage til oversigt